Menù principale
B029183 - GENERAL DIDACTICS FOR TEACHER TRAINING
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Further information
Type of Assessment
Course program
Academic Year 2020-21
Course year
First year - First Semester
Belonging Department
Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology (FORLILPSI)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION
Credits
6
Teaching Hours
36
Teaching Term
12/09/2020 ⇒ 13/12/2020
Attendance required
No
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Course program
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
/
Suggested readings (Search our library's catalogue)
A. Agosti , G. Franceschini, M.A. Galanti, Didattica. Struttura, evoluzione e modelli, Cleub, Bologna 2009
G. Franceschini, Che cos'è la conoscenza? Un universo in espansione, Mimesis, Milano 2017.
G. Franceschini, Lezioni efficaci: dalla ricerca educativa alla pratica didattica, Nuova Secondaria Ricerca, Giugno 2018.
G. Franceschini, Didattica generale e valutazione espansa, Studi sulla formazione, 1, 2018.
A. Calvani, Come fare una lezione efficace, Carocci, Roma 2014.
F. Cambi, Le pedagogie del Novecento, Laterza, Roma-Bari 2005 (capitoli 1, 3, 11, 13, 14).
M. Castagna, Progettare la formazione. Guida metodologica per la progettazione del lavoro d'aula, Franco Angeli, Milano 2009.
G. Cecchinato, R. Papa, Un nuovo modo di insegnare e apprendere, Utet, Torino 2016.
J. Dewey, Esperienza e educazione ; Scuola e società ; Democrazia e educazione, qualsiasi edizione.
E.T. Emmer, C.M. Evertson, Didattica e gestione della classe, Pearson, Milano 2013.
Indicazioni nazionali 2012 per la scuola secondaria di primo grado e le Indicazioni nazionali 2010 per le scuole secondarie di secondo grado.
G. Franceschini, Che cos'è la conoscenza? Un universo in espansione, Mimesis, Milano 2017.
G. Franceschini, Lezioni efficaci: dalla ricerca educativa alla pratica didattica, Nuova Secondaria Ricerca, Giugno 2018.
G. Franceschini, Didattica generale e valutazione espansa, Studi sulla formazione, 1, 2018.
A. Calvani, Come fare una lezione efficace, Carocci, Roma 2014.
F. Cambi, Le pedagogie del Novecento, Laterza, Roma-Bari 2005 (capitoli 1, 3, 11, 13, 14).
M. Castagna, Progettare la formazione. Guida metodologica per la progettazione del lavoro d'aula, Franco Angeli, Milano 2009.
G. Cecchinato, R. Papa, Un nuovo modo di insegnare e apprendere, Utet, Torino 2016.
J. Dewey, Esperienza e educazione ; Scuola e società ; Democrazia e educazione, qualsiasi edizione.
E.T. Emmer, C.M. Evertson, Didattica e gestione della classe, Pearson, Milano 2013.
Indicazioni nazionali 2012 per la scuola secondaria di primo grado e le Indicazioni nazionali 2010 per le scuole secondarie di secondo grado.
Learning Objectives
The goals are based on the descriptors of Dublin
1. Knowledge and understanding: knowing and knowing how to orientate the models and the theories of inclusive pedagogy with particular attention to the significance of the communicative and affective components of the educational relationship and the socio-cultural context of life.
2. Applied knowledge and understanding: know and know how to apply operational tools for school inclusion.
3. Autonomy of judgment: know how to analyze research practices and training on inclusion.
4. Communicative Skills: Know and Use Proper Terminology.
5. Learning Skills: Know how to transfer the theoretical knowledge in the school context.
1. Knowledge and understanding: knowing and knowing how to orientate the models and the theories of inclusive pedagogy with particular attention to the significance of the communicative and affective components of the educational relationship and the socio-cultural context of life.
2. Applied knowledge and understanding: know and know how to apply operational tools for school inclusion.
3. Autonomy of judgment: know how to analyze research practices and training on inclusion.
4. Communicative Skills: Know and Use Proper Terminology.
5. Learning Skills: Know how to transfer the theoretical knowledge in the school context.
Prerequisites
Good reading and writing skills.
Teaching Methods
Frontal lessons, group work, meetings with didactic experts.
Further information
We recommend attending classes
Type of Assessment
Oral examination
Course program
History of teaching
Teaching methodologies for secondary school
Teacher's skills
Teaching methodologies for secondary school
Teacher's skills