Menù principale
B026183 - GENDER EDUCATION
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Further information
Type of Assessment
Course program
Academic Year 2019-20
Course year
First year - First Semester
Belonging Department
Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology (FORLILPSI)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Credits
12
Teaching Hours
72
Teaching Term
12/09/2019 ⇒ 13/12/2019
Attendance required
No
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Course program
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
The course aims at investigating the various areas which give shape and structure to the growing subjects's gender identity: starting from the family, moving to the school up to lead to the broader social and political context. During the course an ample space will be reserved to the issue of gender-based violence.
Suggested readings (Search our library's catalogue)
Teaching materials:
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the reading and compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
1- Ulivieri S. (a cura di), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019.
2- F. Dello Preite (a cura di), Femminicidio, violenza di genere e globalizzazione, Pensa MultiMedia, Lecce-Brescia, 2019.
3- A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, ETS, Pisa 2017.
1 text choice of the following:
School Leadership Program
F. Dello Preite, Donne e dirigenza scolastica. Prospettive per una leadership e una governace al femminile, ETS, Pisa 2018.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola primaria, ETS, Pisa 2017.
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Franco Angeli, Milano 2014.
Musi E., Non è sempre la solita storia... interrogare la tradizione, dar voce alla differenza di genere nelle pratiche educative, FrancoAngeli, Milano 2008.
Clinical Pedagogy Program
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi, ETS, Pisa 2013.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
I. Loiodice (a cura di), Formazione di genere. Racconti, immagini, relazioni di persone e famiglie, FrancoAngeli, Milano 2014.
G. Seveso (a cura di), Corpi molteplici. Differenze ed educazione nella realtà di oggi e nella storia, Guerini, Milano 2017.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire, Guerini, Milano 2007.
S. Ulivieri, R. Pace (a cura di), Il viaggio al femminile come itinerario di formazione identitaria, FrancoAngeli, Milano 2012.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
One of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination: S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
M.E. Atwood, Il racconto dell’ancella, Ponte alle Grazie, Milano 2019.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
C. Comencini, Passione di famiglia, Feltrinelli, Milano 2007.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, Edizioni E/O, Roma 2009.
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chairelettere, Milano 2012.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009
D. Maraini, Tre donne. Una storia d’amore e disamore, Rizzoli, Milano 2017.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the reading and compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
1- Ulivieri S. (a cura di), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019.
2- F. Dello Preite (a cura di), Femminicidio, violenza di genere e globalizzazione, Pensa MultiMedia, Lecce-Brescia, 2019.
3- A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, ETS, Pisa 2017.
1 text choice of the following:
School Leadership Program
F. Dello Preite, Donne e dirigenza scolastica. Prospettive per una leadership e una governace al femminile, ETS, Pisa 2018.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola primaria, ETS, Pisa 2017.
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Franco Angeli, Milano 2014.
Musi E., Non è sempre la solita storia... interrogare la tradizione, dar voce alla differenza di genere nelle pratiche educative, FrancoAngeli, Milano 2008.
Clinical Pedagogy Program
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi, ETS, Pisa 2013.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
I. Loiodice (a cura di), Formazione di genere. Racconti, immagini, relazioni di persone e famiglie, FrancoAngeli, Milano 2014.
G. Seveso (a cura di), Corpi molteplici. Differenze ed educazione nella realtà di oggi e nella storia, Guerini, Milano 2017.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire, Guerini, Milano 2007.
S. Ulivieri, R. Pace (a cura di), Il viaggio al femminile come itinerario di formazione identitaria, FrancoAngeli, Milano 2012.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
One of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination: S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
M.E. Atwood, Il racconto dell’ancella, Ponte alle Grazie, Milano 2019.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
C. Comencini, Passione di famiglia, Feltrinelli, Milano 2007.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, Edizioni E/O, Roma 2009.
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chairelettere, Milano 2012.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009
D. Maraini, Tre donne. Una storia d’amore e disamore, Rizzoli, Milano 2017.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
Learning Objectives
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Prerequisites
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching Methods
Lectures, seminars, workshops.
Further information
None
Type of Assessment
Oral exam.
Course program
The course aims at investigating the various areas which give shape and structure to the growing subjects's gender identity: starting from the family, moving to the school up to lead to the broader social and political context. During the course an ample space will be reserved to the issue of gender-based violence, a real social emergence that requires to question about the asymmetries still exist in female-male relationships.
Learning objectives:
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Pre-requisites:
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching materials:
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the reading and compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
1- Ulivieri S. (a cura di), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019.
2- F. Dello Preite (a cura di), Femminicidio, violenza di genere e globalizzazione, Pensa MultiMedia, Lecce-Brescia, 2019.
3- A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, ETS, Pisa 2017.
1 text choice of the following:
School Leadership Program
F. Dello Preite, Donne e dirigenza scolastica. Prospettive per una leadership e una governace al femminile, ETS, Pisa 2018.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola primaria, ETS, Pisa 2017.
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Franco Angeli, Milano 2014.
Musi E., Non è sempre la solita storia... interrogare la tradizione, dar voce alla differenza di genere nelle pratiche educative, FrancoAngeli, Milano 2008.
Clinical Pedagogy Program
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi, ETS, Pisa 2013.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
I. Loiodice (a cura di), Formazione di genere. Racconti, immagini, relazioni di persone e famiglie, FrancoAngeli, Milano 2014.
G. Seveso (a cura di), Corpi molteplici. Differenze ed educazione nella realtà di oggi e nella storia, Guerini, Milano 2017.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire, Guerini, Milano 2007.
S. Ulivieri, R. Pace (a cura di), Il viaggio al femminile come itinerario di formazione identitaria, FrancoAngeli, Milano 2012.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
One of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination: S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
M.E. Atwood, Il racconto dell’ancella, Ponte alle Grazie, Milano 2019.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
C. Comencini, Passione di famiglia, Feltrinelli, Milano 2007.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, Edizioni E/O, Roma 2009.
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chairelettere, Milano 2012.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009
D. Maraini, Tre donne. Una storia d’amore e disamore, Rizzoli, Milano 2017.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
Teaching methods:
Lectures, seminars, workshops.
Exam: Oral exam.
Learning objectives:
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Pre-requisites:
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching materials:
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the reading and compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
1- Ulivieri S. (a cura di), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019.
2- F. Dello Preite (a cura di), Femminicidio, violenza di genere e globalizzazione, Pensa MultiMedia, Lecce-Brescia, 2019.
3- A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l'immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, ETS, Pisa 2017.
1 text choice of the following:
School Leadership Program
F. Dello Preite, Donne e dirigenza scolastica. Prospettive per una leadership e una governace al femminile, ETS, Pisa 2018.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola primaria, ETS, Pisa 2017.
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, Franco Angeli, Milano 2014.
Musi E., Non è sempre la solita storia... interrogare la tradizione, dar voce alla differenza di genere nelle pratiche educative, FrancoAngeli, Milano 2008.
Clinical Pedagogy Program
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi, ETS, Pisa 2013.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
I. Loiodice (a cura di), Formazione di genere. Racconti, immagini, relazioni di persone e famiglie, FrancoAngeli, Milano 2014.
G. Seveso (a cura di), Corpi molteplici. Differenze ed educazione nella realtà di oggi e nella storia, Guerini, Milano 2017.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire, Guerini, Milano 2007.
S. Ulivieri, R. Pace (a cura di), Il viaggio al femminile come itinerario di formazione identitaria, FrancoAngeli, Milano 2012.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
One of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination: S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
M.E. Atwood, Il racconto dell’ancella, Ponte alle Grazie, Milano 2019.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
C. Comencini, Passione di famiglia, Feltrinelli, Milano 2007.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, Edizioni E/O, Roma 2009.
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chairelettere, Milano 2012.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009
D. Maraini, Tre donne. Una storia d’amore e disamore, Rizzoli, Milano 2017.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
Teaching methods:
Lectures, seminars, workshops.
Exam: Oral exam.