Menù principale
B015236 - HISTORY OF SCHOOL & SCHOOL LEADERSHIP
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Type of Assessment
Academic Year 2016-17
Course year
Second year - First Semester
Belonging Department
Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology (FORLILPSI)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
Credits
12
Teaching Hours
72
Teaching Term
19/09/2016 ⇒ 22/12/2016
Attendance required
No
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
SCHOOL AS ORGANIZATION. THE ADMINISTRATIVE DIMENSION, THE PROFESSIONAL FUNCTIONS, THE SOCIAL AND INSTITUTIONAL ACTORS IN THE HISTORICAL PERSPECTIVE
Suggested readings (Search our library's catalogue)
First module (only for students LM 50)
S. Brint, "Scuola e società", Bologna, il Mulino, 1999 (o edizioni successive);
S. Santamaita, "Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo", Milano, Bruno Mondadori, 1999 (seconda edizione: 2009),
Second module (for students LM 50, LM 57-85 and LM51)
A choice between the following three combinations of books:
1) S. Ventura, "La politica scolastica", Bologna, il Mulino,1998; A. Santoni Rugiu, "Maestre e maestri", Roma, Carocci, 2006; D. Ragazzini, "Tempi di scuola, tempi di vita", Milano, Bruno Mondadori, 1997 (seconda edizione on line come e.book: http://www.goware-apps.com/tempi-di-scuola-e-tempi-di-vita-edizione-2-0-dario-ragazzini/ ).
2) G.Franceschini, "Il dilemma del dirigente scolastico", Milano, Guerini, 2003; G. Franceschini, "Da direttore a dirigente scolastico", Milano, Unicopli, 2003; G. Franceschini, R. Russo, "Sistemi formativi e dirigenza scolastica in Europa", Pisa, ETS, 2011.
3) A.Santoni Rugiu, "Il professore nella scuola italiana", Firenze, La Nuova Italia, 1981 (o edizioni successive); A. Santoni Rugiu, "La lunga storia della scuola secondaria", Roma, Carocci, 2007; C.G. Lacaita, M. Fugazza, "L'istruzione secondaria nell'Italia unita, 1861.1901", Milano, Angeli, 2013.
S. Brint, "Scuola e società", Bologna, il Mulino, 1999 (o edizioni successive);
S. Santamaita, "Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo", Milano, Bruno Mondadori, 1999 (seconda edizione: 2009),
Second module (for students LM 50, LM 57-85 and LM51)
A choice between the following three combinations of books:
1) S. Ventura, "La politica scolastica", Bologna, il Mulino,1998; A. Santoni Rugiu, "Maestre e maestri", Roma, Carocci, 2006; D. Ragazzini, "Tempi di scuola, tempi di vita", Milano, Bruno Mondadori, 1997 (seconda edizione on line come e.book: http://www.goware-apps.com/tempi-di-scuola-e-tempi-di-vita-edizione-2-0-dario-ragazzini/ ).
2) G.Franceschini, "Il dilemma del dirigente scolastico", Milano, Guerini, 2003; G. Franceschini, "Da direttore a dirigente scolastico", Milano, Unicopli, 2003; G. Franceschini, R. Russo, "Sistemi formativi e dirigenza scolastica in Europa", Pisa, ETS, 2011.
3) A.Santoni Rugiu, "Il professore nella scuola italiana", Firenze, La Nuova Italia, 1981 (o edizioni successive); A. Santoni Rugiu, "La lunga storia della scuola secondaria", Roma, Carocci, 2007; C.G. Lacaita, M. Fugazza, "L'istruzione secondaria nell'Italia unita, 1861.1901", Milano, Angeli, 2013.
Learning Objectives
Basic knowledge on the complex historial relationship between social life, education, formal training process and organizational dimension of school.
Skills: ability on critical orientation within educational professions and the current structure of educational and school system o Italy and its historical and social origins
Skills: ability on critical orientation within educational professions and the current structure of educational and school system o Italy and its historical and social origins
Prerequisites
Knowledge of contemporary italian and international history ('800-'900)
Teaching Methods
Lectures - Use of computer and web - Provision on line educational materials (slides, tables, databases, ecc.)
Type of Assessment
The exam will be oral