Menù principale
B015224 - GENDER AND EQUAL OPPORTUNITY EDUCATION
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Further information
Type of Assessment
Course program
Academic Year 2015-16
Course year
First year - First Semester
Belonging Department
Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology (FORLILPSI)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Credits
12
Teaching Hours
72
Teaching Term
21/09/2015 ⇒ 22/12/2015
Attendance required
No
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Course program
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
The world of education and training, together with the family, play a fundamental role in the design of the future existence of boys and girls.
This requires that parents, teachers and educators are aware of the problems of the rise and the affirmation of gender identity in young people. Develop a gender education means teaching to reflect and problematicizzare their identity.
This requires that parents, teachers and educators are aware of the problems of the rise and the affirmation of gender identity in young people. Develop a gender education means teaching to reflect and problematicizzare their identity.
Suggested readings (Search our library's catalogue)
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi d'identità, ETS, Pisa 2013.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri, R. Pace, Il viaggio al femminile come itinerario di formazione, FrancoAngeli, Milano 2012.
1 text choice of the following:
C. Albanesi, S. Lorenzini (a cura di), Femmine e maschi nei discorsi tra compagni di classe, CLUEB, Bologna 2011.
I. Biemmi, Genere e processi formativi. Sguardi femminili e maschili sulla professione di insegnante, ETS, Pisa 2009.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
G. Campani (a cura di), Genere e globalizzazione, ETS, Pisa 2010.
S. Ciccone, Essere maschi tra potere e libertà, Rosenberg & Sellier, Torino 2009.
M. Contini, S. Ulivieri (a cura di), Donne, famiglia, famiglie, Guerini, Milano 2010.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola, (in corso di stampa).
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chiarelettere, Milano 2012 .
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, FrancoAngeli, Milano 2014.
S. Leonelli, G. Selmi (a cura di), Genere, corpi e televisione. Sguardi di adolescenti, ETS, Pisa 2013.
L. Zanardo, Il corpo delle donne, Feltrinelli, Milano 2011.
1 of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination:
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
I. Allende, La casa degli spiriti, Feltrinelli, Milano 1983.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, E/O, Roma 2009.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007.
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008.
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucrìa, Rizzoli, Milano 1990.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Fixed texts:
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi d'identità, ETS, Pisa 2013.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri, R. Pace, Il viaggio al femminile come itinerario di formazione, FrancoAngeli, Milano 2012.
1 text choice of the following:
C. Albanesi, S. Lorenzini (a cura di), Femmine e maschi nei discorsi tra compagni di classe, CLUEB, Bologna 2011.
I. Biemmi, Genere e processi formativi. Sguardi femminili e maschili sulla professione di insegnante, ETS, Pisa 2009.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
G. Campani (a cura di), Genere e globalizzazione, ETS, Pisa 2010.
S. Ciccone, Essere maschi tra potere e libertà, Rosenberg & Sellier, Torino 2009.
M. Contini, S. Ulivieri (a cura di), Donne, famiglia, famiglie, Guerini, Milano 2010.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola, (in corso di stampa).
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chiarelettere, Milano 2012 .
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, FrancoAngeli, Milano 2014.
S. Leonelli, G. Selmi (a cura di), Genere, corpi e televisione. Sguardi di adolescenti, ETS, Pisa 2013.
L. Zanardo, Il corpo delle donne, Feltrinelli, Milano 2011.
1 of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination:
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
I. Allende, La casa degli spiriti, Feltrinelli, Milano 1983.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, E/O, Roma 2009.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007.
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008.
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucrìa, Rizzoli, Milano 1990.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Learning Objectives
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Prerequisites
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching Methods
Lectures, seminars, workshops.
Further information
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Type of Assessment
Oral exam.
Course program
The course aims at investigating the various areas which give shape and structure to the growing subjects's gender identity: starting from the family, moving to the school up to lead to the broader social and political context. During the course an ample space will be reserved to the issue of gender-based violence, a real social emergence that requires to question about the asymmetries still exist in female-male relationships.
Teaching materials:
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi d'identità, ETS, Pisa 2013.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri, R. Pace, Il viaggio al femminile come itinerario di formazione, FrancoAngeli, Milano 2012.
1 text choice of the following:
C. Albanesi, S. Lorenzini (a cura di), Femmine e maschi nei discorsi tra compagni di classe, CLUEB, Bologna 2011.
I. Biemmi, Genere e processi formativi. Sguardi femminili e maschili sulla professione di insegnante, ETS, Pisa 2009.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
G. Campani (a cura di), Genere e globalizzazione, ETS, Pisa 2010.
S. Ciccone, Essere maschi tra potere e libertà, Rosenberg & Sellier, Torino 2009.
M. Contini, S. Ulivieri (a cura di), Donne, famiglia, famiglie, Guerini, Milano 2010.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola, (in corso di stampa).
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chiarelettere, Milano 2012 .
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, FrancoAngeli, Milano 2014.
S. Leonelli, G. Selmi (a cura di), Genere, corpi e televisione. Sguardi di adolescenti, ETS, Pisa 2013.
L. Zanardo, Il corpo delle donne, Feltrinelli, Milano 2011.
1 of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination:
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
I. Allende, La casa degli spiriti, Feltrinelli, Milano 1983.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, E/O, Roma 2009.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007.
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008.
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucrìa, Rizzoli, Milano 1990.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Learning objectives:
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Pre-requisites:
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching methods:
Lectures, seminars, workshops.
Other informations:
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Exam:
Oral exam.
Teaching materials:
The course includes the study of 4 texts (3 fixed and 1 choice), and the compilation of a novel's "Reading Form". For non-attending students is expected the study of an additional text.
Fixed texts:
A. Cagnolati, F. Pinto, S. Ulivieri (a cura di), Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi d'identità, ETS, Pisa 2013.
S. Ulivieri, I. Biemmi (a cura di), Storie di donne. Autobiografie al femminile e narrazione identitaria, Guerini, Milano 2011.
S. Ulivieri, R. Pace, Il viaggio al femminile come itinerario di formazione, FrancoAngeli, Milano 2012.
1 text choice of the following:
C. Albanesi, S. Lorenzini (a cura di), Femmine e maschi nei discorsi tra compagni di classe, CLUEB, Bologna 2011.
I. Biemmi, Genere e processi formativi. Sguardi femminili e maschili sulla professione di insegnante, ETS, Pisa 2009.
G. Burgio, Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità, Mimesis edizioni, Milano-Udine 2012.
G. Campani (a cura di), Genere e globalizzazione, ETS, Pisa 2010.
S. Ciccone, Essere maschi tra potere e libertà, Rosenberg & Sellier, Torino 2009.
M. Contini, S. Ulivieri (a cura di), Donne, famiglia, famiglie, Guerini, Milano 2010.
V. Guerrini, Educazione e differenza di genere. Una ricerca nella scuola, (in corso di stampa).
R. Iacona, Se questi sono gli uomini, Chiarelettere, Milano 2012 .
V. Iori (a cura di), Fare la differenza. Analisi e proposte di gender management, FrancoAngeli, Milano 2014.
S. Leonelli, G. Selmi (a cura di), Genere, corpi e televisione. Sguardi di adolescenti, ETS, Pisa 2013.
L. Zanardo, Il corpo delle donne, Feltrinelli, Milano 2011.
1 of the following novel, to read and file. The "Reading Form" must be brought at the examination:
S. Aleramo, Una donna, Feltrinelli, Milano 2013.
I. Allende, La casa degli spiriti, Feltrinelli, Milano 1983.
L. Annibali, Io ci sono. La mia storia di non amore, Rizzoli, Milano 2014.
S. Avallone, Acciaio, Rizzoli, Milano 2010.
E. Ferrante, I giorni dell'abbandono, E/O, Roma 2009.
S. Larsson, Uomini che odiano le donne, Marsilio, Venezia 2007.
S. Larsson, La ragazza che giocava con il fuoco, Marsilio, Venezia 2008.
S. Larsson, La regina dei castelli di carta, Marsilio, Venezia 2009.
M. Mazzucco, Se come sei, Einaudi, Torino 2013.
A. Munro, In fuga, Einaudi, Torino 2004.
D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucrìa, Rizzoli, Milano 1990.
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Learning objectives:
To critically read the historical and contemporary women's exclusion both from the culture and the official history; to critically reflect on the teachers's and educators's role; to know the male and female gender issues constantly evolving.
Pre-requisites:
Knowledge of the twentieth century; scientific and narrative texts's critical reading skill; knowledge of the History of Education and Family.
Teaching methods:
Lectures, seminars, workshops.
Other informations:
Non-attending students must study the following texts:
S. Ulivieri (a cura di), Corpi violati, Angeli, Milano, 2014.
Exam:
Oral exam.